fredag 30. september 2011

Ribbestrikket lue med dusk

Jeg har strikket en ribbestrikket lue til Theodor - med dusk. For det skal det jo være.... Sterkt inspirert av de søte luene til HUTTEliHUT. Med en pris på kr 399 og et, etter min mening litt stivt garn syns jeg at dette burde man klare bedre selv...

Jeg kjøpte ett nøste Sandnes Mini Alpakka i en nydelig, mørk brunfarge - jeg søkte på nett etter dusker og fant både ekte og uekte pels. Men prisen var noe stiv - på Tjorven tar de f.eks 250 kr for en dusk! Hos Ellens Pelsstudio her i Harstad tar de 150 kr for revedusk i valgfri farge - hun lager det antall og de farger du vil ha, og sender til resten av landet. (Nei, jeg blir ikke sponset.....)
Selv var jeg så heldig å finne (!) en minkdusk på bakken på Aker brygge! Håper det ikke var din - for nå er den montert på toppen av lua til Theodor. Den er litt liten, men fin-fin i fargen.

Jeg vil ikke si jeg har laget oppskriften; den er inspirert av flere ribb-luer som ligger ute på nett. Ingen hokus pokus! Dersom du også vil lage en slik, har jeg skrevet ned under hvordan jeg gikk frem.

Oppskrift på luen slik jeg lagde den:
1 nøste Sandnes Mini Alpakka, eller annet tynt garn
3 mm rundpinne (40 cm) samt strømpepinner

Legg opp 124 m på en rundpinne, strikk ribb (2r, 2v) i ca 20 cm (eller ønsket lengde). Begynn så fellingen: Fell 1 m i hvert vrangfelt av ribben ved å strikke 2v sammen (altså 2r, 2v sammen ut pinnen). Strikk to pinner uten felling, fell deretter 1 m i rettfeltet av ribben ved å strikke 2 r sammen (altså 2r sammen, 1v ut pinnen). Strikk to runder uten felling. Strikk 2 r sammen ut pinnen. Strikk en runde uten felling. Strikk 2r sammen ut pinnen. Strikk en pinne. Kutt tråden og trekk igjennom de resterende maskene.

Sy på dusk - enten i pels eller en du har laget selv. Luen er veldig fleksibel og jeg anslår at den passer fra 5 år og til liten voksen...
Gi meg gjerne et vink dersom du har laget en sånn lue - vil gjerne se :-)

6 kommentarer:

  1. hihi finfin lue med dusk! skulle også gjerne ha funnet en dusk på gaten <3

    SvarSlett
  2. Så kjekt! Ribbestrikka lue passer jo utrolig lenge, sønnen trenger sårt ny lue (eller muligens flere, de har en tendelns til å bli søkkvåte eller møkkete for tida) så en helt enkel, stilig ribbestrikka en med dusk blir det nok på poden. Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  3. Flott lue som igrunnen passer alle mine tre gutter i alle aldre! Flott på jenter også, altså, men det er generelt letterre å finne fine jenteluer syns jeg, denne derimot tror jeg 6-åringen min skal få utover høsten. Takk for tips!

    Tipper den orginale eieren av dusken hadde syns det var stas at den fikk et nytt liv på toppen av en liten krabat denne vinteren! Det må da være nirvana for pelsdusker?

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kjempefint tips. Så var det bare å finne fram strikkepinnene og motivasjonen igjen!;) Veldig fin blogg du har. Legger meg til som følger og gleder meg til å komme tilbake!:)

    SvarSlett
  5. Litt sein kommentar fra meg, men måtte le da jeg leste hvordan du fant disken! Hi, hi! Oppskriften tar jeg gjerne med meg til guttebarnebarna mine, som sikkert synes det hadde vært fint med en ny lue!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg har Strikket lue etter din oppskrift -den ble super! Har lagt dén ut på,ravelry her : http://www.ravelry.com/projects/Sigridb/ribbestrikket-lue
    Bare si fra om du ikke ønsker at jeg linker til deg:) hilsen Sigrid

    SvarSlett

LinkWithin