søndag 14. august 2011

Nå holder den litt til

Yndlingsbuksa til Theodor hadde fått hull på begge knærne, men var ellers like fin. Jeg fant ut at jeg kunne sy på noen lapper sånn at den holder ut sesongen, og satte i gang....
Tynnslitt og hullete, men dette er favoritten - så litt lapping må til
Jeg sydde først over hullene med sikksakk-søm på kryss og tvers - og siden lappen vil skjule sømmen brukte jeg samme tråd som jeg skulle bruke på lappen.

Til lappene brukte jeg stoff jeg hadde liggende som ble kjøpt på salg hos tamo.no, passe småmønstret (og kjønnsnøytralt) - tråden fant jeg i syskuffen: Flott grønn fra IKEA. Jeg tegnet av formen til to stjerner og strøk på tynn vliseline på baksiden for å hindre frynsing av stoffet, samt gjøre lappen litt stivere: Da blir det iflg kjennere enklere å montere/sy på.
Vliselin har jeg aldri brukt før, men det var veldig enkelt: Strøk på vliselin med strykejernet på lav temperatur (ikke damp) - med papiret ned mot strykebrettet og vliselin/limsiden og hovedstoff mot hverandre.

Barnebukser er ikke så vide.. og stjerner er tydeligvis ikke den mest optimale formen for en vanlig symaskin: Det ble mye vridning på stoffet og stjernene ble ikke helt symmetriske. Men bra nok, og mottakeren syns det ble flott!
Storfornøyd bukseeier
Et enkelt prosjekt, ikke perfekt resultat - men du verden så fornøyd jeg er likevel :-D Hva med deg? Lapper du klær?

4 kommentarer:

  1. Ja, tja ... Av og til :) Men jeg må jo si jeg har veldig sansen for applikasjoner, og buksen ble kjempefin! Jeg har brukt strykelapper også (fra H&M, men de har overalt). Det var lekende lett det!

    SvarSlett
  2. Kun på strykelappstadiet, men har laget noen ullbukser med lapper FØR hullene har kommet, siden jeg vet at sønnen eter ullbukser...

    SvarSlett
  3. Det hender seg ganske ofte da jeg har tre gutter som er i farta hele tiden... Og yndingsbukser må man jo bare lappe!

    SvarSlett
  4. Så fin! Jeg skal til å lappe noen olabukser for første gang, så fint med litt inspirasjon! La du inn lappen før du sydde den på? Jeg er redd lappen rakner hvis jeg bare syr den rett på. Hva slags sting brukte du til å sy den på med?

    SvarSlett

LinkWithin