onsdag 24. november 2010

En skikkelig svinesti


Jeg har strikket griser - masse (nuvel, fem i hvertfall) små, søte griser. Jeg har laget små løkker på de, slik at de kan brukes som julepynt. Og snart finner de veien ned i små papirposer, for deretter å bli sendt til ulike steder i landet. Tanken er at de kan være en liten julehilsen til tanter og onkler....


Den siste grisen jeg strikket brukte jeg litt i underkant av en time på, de er med andre ord enkle og raske å strikke.

Jeg har brukt ulike restebånd rundt magen (pass på at båndet ikke er for bredt når du strikker like små som mine - under 1 cm) - noen av båndene er faktisk hempene som alle damegensere ser ut til å være utstyrt med (utrolig irriterende, mine havner i hvertfall ALLTID på utsiden). Men nå kan de altså brukes til noe nytt: Perfekt lengde til små grisemager.


Du kan bruke hvilket garn du vil og i hvilken farge du vil - grisens størrelse avhenger av garntykkelse og pinnetykkelse. Gå ned en pinnestørrelse eller to, slik at du får et tett strikkeri. Jeg har fyllt en gris med garnrester og resten med ullflor (strikker du Arne og Carlos julekuler har du nok dette liggende).


Essensielle fakta:
Oppskrift: Grisen Knud funnet inne hos Slagt en hellig ko.
Garn: Mor Aase babygarn i passelig griserosa - ett nøste holder til maaange
Pinner: 2 mm Symfonie Wood

Vedr løkkene heklet jeg løkker på de to første og hadde bare en enkelt tråd på de tre siste - jeg er mest fornøyd med sistnevnte, syntes det ble litt nettere.

2 kommentarer:

  1. Du har så flott en blogg, kom i julestemning av den! Og grisene var nydelige! Dro rett til byen for å handle rosa garn, gleder meg til strikke disse!

    SvarSlett
  2. HAHA, utrolig kule!! Disse blir nok strikket, tusen takk for tipset! :)

    SvarSlett

LinkWithin