søndag 10. oktober 2010

Rullegenser fra Nøstebarn

Ut og teste ny-genseren med ny vest kjøpt på Zara
Mens jeg var i Oslo ble jeg ferdig med rullegenseren til Theodor. Jeg strikket den i myke Abuelita Baby Merino kjøpt hos Pickles for gavekortet jeg vant i februar. Garnet er kjempemykt, men jeg er ikke helt fornøyd: Det er kun en tråd, og den er til tider svært ujevnt spunnet. Noen steder er det sytrådtynt (røk en gang) og noen steder er det virkelig tykt, såpass at jeg vil si at det ikke er spunnet i det hele tatt. Litt ujevnhet er fint, men dette var alt for mye. Legger ved bilde av en slik 'uspunnet' tråd i strikkeriet - ikke fint, men jeg har klart å få det værste på baksiden så det er ikke synlig. Men mykt, dét er det. Fargen er forøvrig best gjengitt på bildet med knappene - grønnfargen er virkelig gild men dempes av den duse blåfargen.


Genseren er strikket etter mønster fra Nøstebarn, og jeg strikket i størrelse 4 år. Og nok en gang viser det seg at Nøstebarn er små i størrelsen: Den passer nemlig akkurat (se bilde over) til Theodor, som er 2 år og 9 mnd. I stedet for 4 knapper som det står i oppskriften, strikket jeg en ekstra omgang før jeg delte arbeidet og tok heller 3 knapper. Jeg synes nemlig åpningen blir unødvendig stor med 4 knapper OG det er mye lettere å bare strikke rett på rundpinne enn annenhver omgang rett og vrangt. Jeg er skikkelig dårlig på å strikke vrangt. Knappene (som heter ordknapp) kommer fra Snella og Petronella, kjøpt hos fantastiske Lykke og Lukas her i Harstad. Og siden jeg ikke fant 'mors' ble det 'fars troll unge'.

Knapper i porselen fra 'Snella og Petronella'
Essensielle fakta
Oppskrift: Rullegenser fra boka 'Strikk til Nøstebarn' av Kathrine Gregersen
Garn: Abuelita Baby Merino kjøpt hos Pickles - fargene 'skumring' (blå) og 'bennetton' (grønn). Ca 80 g blå og 70 g grønn.
Pinner: 2,5 mm og 3 mm Symphonie Wood

7 kommentarer:

  1. Kjempefin genser! OG for noen gøye knapper i en artig sammensetning.. ;)

    SvarSlett
  2. Finfin genser! Og veldig søt modell ;) Helt enig i at det ikke er halvparten så kjekt med vrange masker, så var et godt tips å lage åpningen litt kortere.

    SvarSlett
  3. Veldig fin genser! Driver med en grønn genser selv :) Og så var det veldig hyggelig å treffe deg på Blå! Håper resten av osloturen var fin :)

    SvarSlett
  4. Fin genser og fin gutt:-)
    Jeg liker den modellen så godt.
    Jeg har gitt deg en award i bloggen min, fordi du lager så mye fint:-)

    SvarSlett
  5. Knallfin - kjekkasmodell også. Jeg har strikket en i nesten akkurat samme farger :)

    SvarSlett
  6. For en fantastisk fin genser. Liker stripene og fargen og knappene, ja ALT!! Så flink du er!

    SvarSlett

LinkWithin