mandag 11. oktober 2010

Passelig grovt brød

Jeg baker brød - fordi jeg synes hjemmebakt brød er så mye bedre enn kjøpebrød. Etter min mening er det ikke mye jobb heller, men man må ha tid - for det skal heves i to omganger og så skal det stekes... Oppskriften er inspirert av Inger's rugbrød og har blitt til etter endel prøving. Etter min mening: Veldig godt!


Jannikes rugbrød
Oppskriften gir 3 brød i 2-litersformer:
  • 500 g fin, sammalt hvete
  • 700 g hvetemel
  • 200 g fin, sammalt rug
  • 200 g helkorn hvete
  • 2 poser tørrgjær
  • 2 ts salt
  • 5 dl kruskakli
  • 3,5 dl store havregryn
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl solsikkekjerner
  • 1,8 liter vann
Bland alt det tørre, tilsett lunkent vann litt etter litt og arbeid deigen godt sammen: Jeg bruker kjøkkenmaskin og lar den jobbe i 8 minutter. Deigen skal være løs! Legg plastfolie over bakebollen og forhev i ca 1 time. Slå deigen ned igjen og la den heve i ytterligere 30 minutter. Slå deigen ned igjen og hell deigen over i smurte former:

Stekes i ca 45-50 minutter ved ca 210 grader (200 grader ved varmluft). Prøv deg frem med din stekeovn - muligens må du steke i 55 min ved 220 grader. En god tommelfingerregel er: Dersom brødene har en hul lyd når du slår på de, er de ferdige.

Brødet oppbevares i kjøleskap! Og de kan fint fryses.

1 kommentar:

  1. Mmm, det høres ut som en god oppskrift. Skal prøves den dag i morgen. Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett

LinkWithin