mandag 26. april 2010

Fra skrot til skatter - oppussing av stoler. Del 1


Jeg har lenge lett etter nye kjøkkenstoler, men ikke helt funnet de. Men så... Jeg var på besøk hos min svigerinne og fikk se boka "Fra skrot til skatter" - der var det en vanlig furustol som var blitt malt sølvfarget slik at den så ut som aluminium. Jeg har alltid likt de amerikanske aluminiumsstolene Emeco Navy Chair, så å få til noe liknende uten å måtte ut med prisen (de koster nærmere 4.000 kr/stk) må man kunne si fristet.
Emeco Navy Chair - designet i 1944 for det amerikanske forsvaret

Lykken var derfor stor da jeg kom over fire stoler på Fretex, de hadde riktignok et sjeldent stygt skai-trekk på ryggen festet med ulekre messingstifter, men jeg hadde en mistanke om at det skjulte seg litt penere rygg under. Heldigvis hadde jeg rett. Stolene er små og nette og vil ikke komme i konflikt med kjøkkenbordets bordbein.

Så nå skal det pusses, vaskes, grunnes og males. Jeg har kjøpt Bengalack Aluminiumsmaling og stoff til å trekke om stolputene: Jeg fant en fin gardin på Princess (30% rabatt på alle gardiner nå) med et gren-mønster (se litt dårlig bilde av mønsteret nederst til venstre). En gardinhøyde holder til alle stolene.

Fortsettelse følger......

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å se fortsettelsen:-) Dette ser ut til å bli veldig lekkert:-)

    SvarSlett
  2. Dette blir bra! Så kreativt kommet på! Gleder meg til å se videre...

    SvarSlett

LinkWithin