lørdag 10. april 2010

Barselgave

I omganskretsen har det nettopp kommet ei lita jente til verden: Hjertlig velkommen skal du være, lille skatt.

Selvsagt måtte det strikkes gave, og mønsteret til tingene fant jeg (også denne gangen) fra May B. Langhelles bok "Myk start". Denne boka er forøvrig min absolutte favoritt til babytøy - enkle modeller og gode forklaringer. (Visste du forresten at May har kommet ut med enda en bok, Sikksakk, den omhandler søm og gjenbruk av gamle klær til nye - HØYT opp på ønskelisten min).

Alt er strikket i Sandnesgarn Mini Alpakka, fargen 1012 (natur) på pinner 2,5 mm. Jeg brukte rundt 1,5 nøste, så totalkostnaden på dette ble vel rundt kr 62.

Jeg strikket en krage (mønsteret heter Krage) som skal fungere som skjerf - veldig praktisk siden disse små ikke har særlig hals. Halsen kan legges løst (dersom babyen sover) eller festes med trykknapp bak.

I tillegg strikket jeg luen i samme mønster, størrelse 0-2 mnd (mønsteret heter Liten lue). Den virker veldig elastisk og er skikkelig gammeldags og søt.

Og til slutt strikket jeg votter (mønsteret heter Votter). Jeg ville nok forlenget stykket med rillestrikk dersom jeg skal strikke disse flere ganger - synes de ble litt korte i hånden: Det er jo kjekt å kunne bruke de mer enn den første måneden.

Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skal pynte settet litt med f.eks broderte blomster el.l. men har kommet frem til at jeg liker det som det er. Enkelt. I tillegg skal veslejenta få et par "sko" som jeg laget for noen uker siden - må bare få på silkebånd.

1 kommentar:

  1. Nydelig alt sammen - heldig liten frøken som får dette!

    SvarSlett

LinkWithin