lørdag 6. februar 2010

Nydelige knekkebrød

Jeg har fått oppskrift på virkelig nydelige (og tilfeldigvis veldig sunne) knekkebrød av min kollega Grete - de er så deilige at jeg fant ut at de må deles med resten av verden. Hun skal ha fått oppskriften fra et matinnslag på tv - men for meg er de nå evig forbundet med henne!

Theodor og jeg har bakt de idag - og det var stor stas både og helle i ingredienser og å spise de etterpå.

Gretes knekkebrød
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 4 dl store havregryn
  • 4 dl grov sammalt hvete
  • 1 ts salt
  • 7 dl vann
Deigen blir ganske vassen: La den stå og svelle i 5-10 minutter.
Fordel deigen på to brett og snitt opp ruter før du steker de. Stekes på varmluft på 160 grader i ca 1 t og 10 min.


PS! Du bør ha sterke tenner :-)

Nå må jeg forte meg å bli ferdig med et lite prosjekt før Theodor våkner - resultatet blir forhåpentligvis ferdig og vist imorgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin