søndag 10. januar 2010

Piratlue - endelig


Jeg lærte meg å strikke i mars i fjor og én av de tingene som satte fart på dette, var nettopp denne lua her. Når jeg så den på nettet gikk det opp for meg at strikking var kult; at man kunne lage skikkelig stilige ting... Og endelig har jeg fått strikket den! Det er første gang jeg strikker tofarget mønster og jeg er ganske fornøyd med meg selv - det ble et hederlig forsøk.

Oppskriften finner du gratis på Hello Yarn sine nettsider: We Call Them Pirates. Jeg gjorde litt om på oppskriften og strikket linningen først (i Drops Extra Fine Merino) og gikk direkte over til selve mønsteret, som er strikket i Falk fra Dalegarn. Det jeg gjorde feil var at jeg strikket første runde på linningen med Falk, dette gjorde den lite elastisk.. Så neste gang blir det linning i et og samme garn, på 3 mm pinne: I oppskriften står det at man skal bruke 2,5 mm på linningen og 3,0 mm på resten - dette er etter min mening unødvendig.

Størrelsen passer helt fint til både Han og meg, så det er en grei voksenstørrelse... Lua er forøvrig veldig varm, så den skulle passe fint på østlandet i disse dager. Her i nord er det ikke behov for lue, mer sydvest :-/

Dette blir defintivt ikke den siste pirat-lua jeg strikker!!

1 kommentar:

LinkWithin