torsdag 3. september 2009

Nydelig blåbærpai


Det var møte i grendelaget (!) hjemme hos meg på mandag og i den anledning lagde jeg denne utrolig gode blåbærpaien som jeg fant på Kakeprat.no (Blåbærpai à la Ina). Den gjorde stor suksess og det var mer enn nok til syv personer.

Oppdatering 15.08.11: Jeg ser oppskriften er fjernet fra Kakeprat og legger den derfor ut her:
Blåbærpai a la Ina
  • 500 g hvetemel
  • 250 g smør
  • 160 g sukker
  • 3 ss vann eller melk (jeg brukte melk)
  • 1 egg
  • Blåbærsyltetøy eller hele blåbær
Sett ovnen på 200 grader.
Hvetemel, smør og sukker smuldres sammen i en bakebolle.Vann (eller melk) og egg røres raskt i. Arbeid til deigen danner en fast klump og del den i to deler.
Den ene delen av deigen presses ned i en smurt paiform (28 cm) med håndbaken.
Forstek paiskallet i ca 15 minutter.
Hell over blåbærsyltetøy eller frosne blåbær.
Den andre delen av deigen brukes til å lage striper/lokk over fyllet: Lag først vannrette striper, deretter loddrette, 3 eller 4 hver vei.
Paien stekes på 200 grader midt i ovnen i ca 15 minutter (bruker du frosne bær kan det hende den må steke lenger): Den er ferdig når lokket har fått en gylden farge.
La paien avkjøles et øyeblikk før den serveres, gjerne sammen med is eller krem.

******
Jeg fikk forøvrig god hjelp til kakebakingen, og når jeg skulle lage gitteret var det en liten kar som så sitt snitt i å knabbe litt deig: Den var veldig god!
Kaken kan trygt anbefales og var enkel å lage, for de som er interessert så lagde jeg den med blåbærsyltetøy og med melk i deigen. Jeg serverte kaken sammen med vaniljeis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin