fredag 5. juni 2009

Superenkle - og supersøte - babyvotter


Jeg har strikket disse søte små vottene etter en oppskrift laget av Kaitlyn Wong fra Sassy Stitchess. Vottene er superenkle og en hyggelig ting å ta med til en ny verdensborger - du klarer å strikke de på en kveld :-).

Oppskriften (på engelsk) finner du på nettsiden hennes her: http://www.greatwhitewong.com/sassystitchess/patterns/babymittens/

Jeg har fått Kaitlyns tillatelse til å legge ut oversettelse til norsk:

Superenkle babyvotter

Garn: 4 tråds garn – du kan også bruke restegarn du har liggende, f.eks sokkegarn. Det er ikke mye garn som går med til en vott. For å få tykke og vindtette votter kan du strikke med dobbelt garn - eller strikke med en tråd av et tykkere garn.
Vottene på bildet er strikket med Drops Merino Extra Fine (ikke dobbel tråd) - de ble tykke og gode.

Pinner: 3 el 3.5 mm strømpepinner (avhengig av garntype)
Størrelse: Nyfødt til 9 mnd

Oppskrift:
  • Legg opp 28 m, fordel jevnt mellom pinnene – merk begynnelsen av runden
  • Rad 1-8: Strikk vrangbord: *1 r, 1 v* gjenta fra *-* ut pinnen
  • Rad 9-32: glattstrikk (24 rader)
  • Rad 33: *2 r, 2 r sammen* gjenta fra *-* ut pinnen
  • Rad 34: glattstrikk
  • Rad 35: *1 r, 2 r sammen* gjenta fra *-* ut pinnen
  • Rad 36: glattstrikk
  • Rad 37: *2 r sammen* gjenta fra *-* ut pinnen
  • Avslutning: Klipp av tråden, før gjennom de gjenværende maskene (i strikkeretningen) og snurp sammen.
  • Strikk en til...

22 kommentarer:

  1. Tuen takk for enkel oppskrift. Ble veldig fine votter! Tenkte å strikke et par litt større også og fore med fleece.

    SvarSlett
  2. Det hørtes varmt og godt ut! :-D

    SvarSlett
  3. Da har jeg strikka min første vott noensinne - er superfornøyd - tusen takk....!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for oppskriften!
    Jeg synes de er veldig fine og at det virker som en grei oppskrift.

    SvarSlett
  5. Takk for fin og enkel oppskrift! Jeg har nå strikka mine første votter, og de ble tykke og gode - og fine. Greit å kunne finne slike lette ting før man går over til det mer avanserte:)

    SvarSlett
  6. Takk for enkel oppskrift! Er godt i gang med vott nr2 :)

    SvarSlett
  7. Heisann!
    Jeg kan strikke litt både rett og vrang, men jeg har aldrig strikket noe annet enn prøverlapper og jeg har aldrig strikket etter oppskrift, så jeg har litt vanskelig for å forstå..... Vil du svare på noen spørsmål?
    1. Bruker du 5 pinner i denne oppskriften?
    2. På rad 1-8 så skal jeg strikke 1 rett og 1 vrang ut pinnen, men hva betyr *-* ?

    Håper på svar for jeg vil så gjerne lære meg å strikke noe ordentligt og ikke bare lapper :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruker 5 pinner :) *-* betyr gjenta ut pinnen :)

      Slett
  8. Å så fine disse var! Skal rett hjem etter jobb og begynne...:)

    SvarSlett
  9. Hvor store (omkrets og lengde) er det meningen at disse skal bli? Jeg begynte med noe restegarn jeg hadde (Drops Baby Merino), men synes de ble så veldig små (ca 6cm i omkrets), så jeg la det på is...

    SvarSlett
  10. Fin ide :) Datters søk (ikke fjortis engang) havnet her på denne fine nettsiden :)

    Ikke umulig at det blir et par gibort-votter gitt. Ihvertfall flere nettbesøk!

    SvarSlett
  11. "gjenta fra *-* ut pinnen" skjønner ikke denne delen helt, hva er *-* ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjenta fra * - * betyr at du skal gjenta alt som står mellom de to * så lenge som oppskriften sier (f.eks. ut pinnen eller 8 pinner, osv.). En pinne er en "runde".

      I denne oppskriften bruker man 5 pinner ("strømpepinner").

      Slett
  12. Estine : det betyr at du skal strikke det som står inni * hele pinnen, det blir ofte skrevet slik, slik at man ikke trenger å gjenta det samme i forklaringen :)

    SvarSlett
  13. Gravid 20 åring som vil lære30. juni 2016 kl. 07:58

    Når du skriver glattstrikk, mener du da en rett runde på alle pinner?☺️

    SvarSlett
  14. Hei :) Nå har jeg prøvd meg på disse vottene, men jeg skjønner ikke helt det med at man skal strikke 2 r og 2 r sammen, det vil jo ikke gå opp med tanke på at jeg har jo bare 7 m på hver pinne? Er nybegynner så sikkert derfor jeg ikke skjønner det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går opp om du gjør det hele veien rundt til startmerket. :) det skal være tilsammen 28 masker, så det går opp. Men ja, du må hente en maske (nr 8) fra neste pinne å strikke sammen med maske nr 7. Kanskje ikke så god forklaring. ;) men du har vel løst det, for er en måned siden du skrev ser jeg :)

      Slett
  15. Nydelige votter til dei minste. En ferdig, og nr 2 på pinnene

    SvarSlett
  16. Tusen takk for oppskrift!!! Så enkel og gøy å strikke dem.😍

    SvarSlett
  17. Disse så fine ut😊😊

    SvarSlett
  18. flott og enkel oppskrift, tusen takk :)

    SvarSlett

LinkWithin